Quiet quitting handler ikke om uengagerede medarbejdere, men om dårlig ledelse (Klumme og interview i Berlingske)

, , , , ,

Quiet quittingMit forslag til ledere i ugens klumme: Tal åbent om quiet quitting! Måske var det en idé at introducere sine kolleger og medarbejdere til begrebet. Høre deres tanker om det. Mange forventer, at der bliver taget negativt imod, at nogen siger fra. Eller at sige op. Og det betyder, at der med sikkerhed også er andre vigtige ting, de ikke føler kan drøftes på deres arbejdsplads. Vigtige ting, som vi kan gøre noget ved sammen. Vigtige ting, som kan gøre en forskel for både dem selv, deres kolleger og deres organisationer.

Læs om Quiet quitting i Berlingske Business:

  • Quiet quitting er det tavse selvforsvar mod et arbejdsliv ude af balance. De siger ikke op. De siger ikke fra. I stedet har de fundet en usynlig løsning på et arbejdsliv ude af balance. De vælger »quiet quitting« og nøjes med at sige op mentalt og er fast besluttede på aldrig at lave mere end allerhøjst nødvendigt for at undgå konsekvenser. Klumme af Christian Ørsted 3. september 2021.
  • Har du hørt om quiet quitting? Ny tendens gør op med den måde, vi arbejder på. Interview med Christian Ørsted og Dennis Nørmark. 13. august 2021.

Er der forskel på Quiet quitting og manglende engagement? Ofte er sidstnævnte skyts rettet mod medarbejdere. Nu ser vi det samme med quiet quitting – men her med bevidstheden om at mange ledere ikke vil reagere konstruktivt på at høre om problemer i arbejdsmiljø eller i oplevelsen at loyaliteten forventes fra medarbejdere og erfaringen med at den ikke nødvendigvis går den anden vej hvis organisationen kommer under pres. Det kan derfor ses som bevidst valg selvforsvar og frem for generelt ubevidst “manglende engagement” (og deraf følgende problematisering af medarbejderne, frem for at rette blikket mod arbejdspladsen og hvad der kan gøres der). HBR havde en fin artikel om det, der kom efter min deadline, så den er ikke med i klummen, men kan læses her. https://hbr.org/2022/08/quiet-quitting-is-about-bad-bosses-not-bad-employees