Livsfarlig pilotledelse – myten om at “du skal bare sige fra”!

,

DR nyheder

“Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) mener, at trætte piloter selv må sige fra.” (DR Nyheder, 16. juni 2013).

Det er en udbredt myte, når man har gennemgribende problemer i en organisation, at det er de ansatte der skal “tage sig sammen” eller blive bedre til at “sige fra”.

Men det er en myte, for det virker ikke. I den konkrete situation er det faktuelt at seks ud af 10 piloter rapporterer at de er faldet i søvn under en flyvning.

Det burde derfor været let at indse at problemet ikke er en enkelt pilot der i ny og næ overvurderer sig egen friskhed, men at det er et problem der gennemsyrer måden arbejdet er tilrettelagt på.

“Du skal bare sige fra” er et elendigt – og livsfarlig ledelsesprincip – til skade for ikke bare piloterne, men også for flyselskaber og kunder. 

Den væsentligste erkendelse er at det er ledelsen der har magten – og sætter konsekvenserne af at sige fra. At det er en falsk frihed “bare at sige fra”, hvor den enkelte kommer til at bære store konsekvenser.

Problemet skal først løses på ledelsesniveau. Det er ikke bare en uskik at skyde ansvaret nedad. Det virker ikke! Fuldstændigt som i alle andre organisationer, hvor folk der brænder ud også får at vide “at de bare skal sige fra” – og derefter bliver fjernet fra de interessante opgaver og mister deres mulighed for at gøre en forskel.

De første der skal tage ansvar er lederne.

At sige fra er en nødløsning.

Dårlig ledelse kan ikke løses ved at medarbejderne bliver bedre til at sige fra.

Se mere om sagen på DR.dk  eller læs kapitel 9 i Livsfarlig ledelse, hvor vi undersøge både team-solidaritet og coachende ledelse – og de konsekvenser det har for muligheden for at sige fra.